ⓘ Free online encyclopedia. Did you know? page 398

Sunnmorsposten

Sunnmorsposten on norjalainen sanomalehti, joka on perustettu 1882. Se ilmestyy Länsi-Norjassa Ålesundissa. Lehti siirtyi tabloidiin toukokuussa 2006. Lehti ilmestyi aiemmin aamupäivällä, mutta vuodesta 1978 se muuttui aamulehdeksi. Verkkolehti o ...

Tidens Krav

Tidens Krav on norjalainen paikallislehti, joka ilmestyy Kristiansundissa More og Romsdalin läänissä. Lehden levikkialuetta on ensisijaisesti Nordmoren alue, johon kuuluu 12 kuntaa. Lehden kilpailija oli aiemmin Nordmorsposten. Tidens krav alkoi ...

Tidens Tegn

Tidens Tegn oli norjalainen päivälehti. Sen 1910 perusti Verdens Gangin entinen toimittaja O. A. Thommessen. Se oli vapaamielinen vasemmistolehti. Sen levikki oli vuonna 1919 noin 75 000, ja se oli levikiltään suurin Norjan päivälehdistä. Tidens ...

Verdens Gang

Verdens Gang eli VG on Norjan suurin sanomalehti, noin 262 000 kappaleen levikillään. Se ilmestyy päivittäin, tabloid-koossa. Päätoimittajana toimii Torry Pedersen ja pääkonttori sijaitsee Oslossa. Sanomalehti perustettiin vuonna 1945, ja sen ens ...

Le Canard enchaîné

Le Canard enchaîné on ranskalainen viikoittain ilmestyvä sanomalehti. Vuonna 1915 perustetun lehden aiheena on Ranskan hallituksen toiminta, Ranskan politiikka ja ranskalainen bisnesmaailma.

Charlie Hebdo

Charlie Hebdo on ranskalainen viikoittain ilmestyvä satiirilehti, joka edustaa Ranskan poliittista vasemmistoradikalismia. Charlie Hebdon päätoimittaja, Stéphane Charbonnier kuvaili lehteä sekularistiseksi ja ateistiseksi. Lehti julkaisee artikke ...

L’Écho de Paris

L’Écho de Paris oli ranskalainen Pariisissa vuosina 1884–1944 ilmestynyt sanomalehti. Lehden linja oli konservatiivinen ja kansallismielinen mutta läheni loppua kohden sosialisteja. Sen kirjoittajia olivat muun muassa Octave Mirbeau, Henri de Kér ...

France Soir

France Soir on ranskalainen päivittäin ilmestyvä sanomalehti, jonka julkaisemisen aloitti Pierre Lazareff Ranskan vastarintaliikkeen piirissä marraskuussa 1944 Défense de la France -nimisenä. Nimi vaihdettiin France Soiriksi toisen maailmansodan ...

L’Humanité

L’Humanité on ranskalainen, kommunistinen päivälehti, joka perusti vuonna 1904 sosialistijohtaja Jean Jaurès. Lehti on ollut keskeinen osa Ranskan kommunistisen puolueen toimintaa ja organisaatiota vuosina 1920–1994. Vaikka lehti edelleenkin on l ...

Berliner Zeitung

Berliner Zeitung on saksalainen sanomalehti. Se on vuonna 1945 perustettu keskusta-vasemmistolainen päivittäin ilmestyvä lehti. Sen päätoimittaja on Jochen Arntz. Berliner Zeitung on harvoja alkujaan DDR:n puolella ilmestyneistä sanomalehdistä, j ...

Bild

Bild) on saksalainen iltapäivälehti, jota kustantaa Axel Springer AG. Se on levikiltään Euroopan suurin sanomalehti. Lehden päämaja on Berliinissä. Tyyliltään lehti on viihteellinen iltapäivälehti, joka keskittyy lööppijulkisuuteen.

Der Tag

Der Tag. Illustrierte Zeitung oli saksalainen päivälehti, joka ilmestyi Berliinissä vuodesta 1900. Sen perusti August Scherl. Se oli vuodesta 1931 Saksalaiskansallisen kansanpuolueen virallinen julkaisu.

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Frankfurter Allgemeine Zeitung on vaikutusvaltainen, päivittäinen sanomalehti, joka ilmestyy Frankfurt am Mainissa, Saksassa. Lehti on perustettu vuonna 1949, ja sen epäsuora edeltäjä oli Hitlerin vuonna 1943 lakkauttama Frankfurter Zeitung. Sano ...

Frankfurter Rundschau

Frankfurter Rundschau on 1. elokuuta 1945 ilmestymisensä aloittanut Frankfurt am Mainissa ilmestyvä sanomalehti. Se oli yhdysvaltalaisten miehitysalueella ensimmäinen ilmestymisensä aloittanut saksankielinen lehti. Lehden omistaa Druck und Verlag ...

Hamburger Morgenpost

Hamburger Morgenpost on Hampurissa ilmestyvä saksalainen iltapäivälehti. Lehti joutui tuhopolttoyrityksen kohteeksi aamuyöllä 11. tammikuuta 2015 julkaistuaan ranskalaisen Charlie Hebdon pilakuvia. Tapauksen johdosta otettiin kiinni kaksi ihmistä.

Junge Freiheit

Junge Freiheit on politiikkaan ja kulttuuriin keskittynyt saksalainen viikkolehti. Lehti on viralliselta linjaltaan konservatiivinen, mutta on kohdannut syytöksiä äärioikeistolaisuudesta muun muassa Saksan viranomaisten taholta. Lehden levikki on ...

Neues Deutschland

Neues Deutschland on saksalainen sanomalehti, joka on perustettu 1946. Se on nykyisin riippumaton, mutta oli aikaisemmin DDR:n johtava sanomalehti ja valtion lakkauttamiseen asti Sosialistisen yhtenäisyyspuoleen pää-äänenkannattaja. Lehden levikk ...

Serbske Nowiny

Serbske Nowiny on yläsorbin kielellä viidesti viikossa julkaistava sanomalehti. Lehteä alettiin julkaista vuonna 1920, mutta vuonna 1937 natsi-Saksassa se pantiin kieltoon. Vuonna 1947 sen julkaisua jatkettiin uudella nimellä Nowa Doba, ja vuonna ...

Süddeutsche Zeitung

Süddeutsche Zeitung on saksalainen sanomalehti. Lehden päämaja on Münchenissä. Lehti on perustettu 6. lokakuuta 1945. Vaikka sanomalehden nimi tarkoittaakin suomeksi Etelä-Saksan sanomia, luetaan lehteä ympäri Saksan. Lehdellä on arviolta 1.1 mil ...

Der Tagesspiegel

Der Tagesspiegel on päivittäin ilmestyvä saksalainen sanomalehti. Lehti on poliittiselta linjaltaan vasemmistoliberaali, talouspoliittiselta linjaltaan se edustaa lähinnä markkinaliberalismia. Lehti on perustettu 27. syyskuuta 1945. Sen toimitus ...

Die Welt

Die Welt on saksalainen sanomalehti, jota kustantaa Axel Springer AG. Sen perustivat 1946 brittiläiset miehitysjoukot, ja se on poliittiselta katsannoltaan keskusta-oikeistolainen. Lehden levikki oli vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä noin ...

This Day

THIS DAY on nigerialainen valtakunnallinen sanomalehti. Lehti on Leaders & Company Ltd -yhtiön merkittävin julkaisu, ja se perustettiin 22. tammikuuta 1995. Lehden levikki on noin 100 000 2007 ja vuosittainen liikevaihto 4.5 miljardia nairaa n. 2 ...

For Di People

For Di People on sierraleonelainen krionkielinen sanomalehti. Sen perusti vuonna 1983 Paul Kamara, joka on toiminut sanomalehden toimittajana sen perustamispäivämäärästä lähtien.

Aamuposti

Aamuposti on Hyvinkään, Riihimäen, Lopen, Nurmijärven ja Hausjärven alueen paikallislehti. Se perustettiin 3. marraskuuta 2003, jolloin Hyvinkään Sanomat ja Riihimäen Sanomat yhdistyivät. Aamupostia julkaisee Etelä-Suomen Media Oy, joka kuuluu Ke ...

Aikalainen

Aikalainen on tieteen, opetuksen ja kulttuurin sanomalehti, jota julkaisee Tampereen yliopisto. Se ottaa kantaa myös ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin. Lehden päätoimittaja Heikki Laurinolli irtisanoutui joulukuussa 2014, koska katsoi, ...

Hämeenkulma

Hämeenkulma on Hausjärven ja Kärkölän alueella ilmestyvä paikallislehti. Lehti on perustettu vuonna 2004, ja sen nimi muuttui joulukuussa 2015 Etelä-Hämeen Lehdestä Hämeenkulmaksi. Lehden toimisto sijaitsee yhdessä paikallislehti Keski-Hämeen kan ...

Iisalmen Sanomat

Iisalmen Sanomat on Iisalmessa kuusi kertaa viikossa ilmestyvä sitoutumaton sanomalehti. Lehteä julkaisee Iisalmen Sanomat Oy ja sen päätoimittaja on Kari Angeria. Lehden markkina-alueeseen kuuluvat Iisalmi, Vieremä, Sonkajärvi, Kiuruvesi, Pielav ...

Itä-Savo (sanomalehti)

Itä-Savo on Savonlinnassa ilmestyvä sanomalehti. Levikkialuetta ovat Savonlinnan seutu ja Itä-Savon alue eli Enonkosken, Rantasalmen, Savonlinnan, ja Sulkavan kunnat. Lehden levikkialueeseen kuuluvat myös Pohjois-Karjalasta Kitee sekä Etelä-Karja ...

Karjalainen (sanomalehti)

Karjalainen on Joensuussa ilmestyvä, sitoutumaton 7-päiväinen sanomalehti. Lehden päätoimittaja on Pasi Koivumaa. Edellinen päätoimittaja filosofian tohtori Pekka Mervola siirtyi Keskisuomalaisen päätoimittajaksi. Lehden toimitus on Noljakassa. L ...

Keski-Uusimaa (lehti)

Keski-Uusimaa on vuonna 1918 perustettu sanomalehti. Keski-Uusimaan toimitus on Tuusulassa ja lehti ilmestyy Keravalla, Järvenpäässä ja Tuusulassa. Lehden levikki vuonna 2017 oli 13 276 kappaletta. Keski-Uusimaa -lehteä julkaisee Etelä-Suomen Med ...

Kouvolan Sanomat

Kouvolan Sanomat on Kouvolan seudulla ilmestyvä sitoutumaton seitsenpäiväinen sanomalehti. Se perustettiin vuonna 1909. Lehden julkaisija on ollut Kaakon Viestintä Oy vuoden 2015 alusta alkaen. Kouvolan Sanomien kokonaislevikki vuonna 2014 oli no ...

Kymen Sanomat

Kymen Sanomat on Kotkan seudulla seitsemän kertaa viikossa ilmestyvä sitoutumaton sanomalehti. Lehden julkaisija on ollut Kaakon Viestintä Oy vuoden 2015 alusta alkaen. Kymen Sanomien päälevikkialue on eteläinen Kymenlaakso eli Kotkan–Haminan seu ...

Länsi-Savo

Länsi-Savo on Mikkelissä ilmestyvä seitsenpäiväinen sanomalehti. Lehden päälevikkialuetta on Mikkelin seutu, mutta lehteä tilataan jonkin verran myös Pieksämäen seudulla. Länsi-Savossa toimivat myös aluetoimitukset kattaen Juvan, Kangasniemen sek ...

Länsi-Suomi (sanomalehti)

Länsi-Suomi on Raumalla viisi kertaa viikossa ilmestyvä, vuonna 1905 perustettu sitoutumaton sanomalehti. Lehden levikki on noin 12 000 kpl, ja sen päälevikkialuetta on Rauman seutukunta. Länsi-Suomen printti- ja verkkosisältöjen yhteistavoittavu ...

Länsi-Uusimaa (sanomalehti)

Länsi-Uusimaa on läntisellä Uudellamaalla kuudesti viikossa ilmestyvä sanomalehti. Keskiviikon lehti jaetaan peittojakeluna kaikkiin levikkialueen talouksiin. Lehden päätoimittaja on Päivi Kallo ja sen kotipaikkakunta on Lohja. Alun perin lehden ...

Saariselän Sanomat

Saariselän Sanomat on ilmaislehti, joka ilmestyy Saariselällä. Se on perustettu 1989. Sitä julkaisee tammikuusta 2014 alkaen Fourpress Oy. Aiempi julkaisija oli Ukko-Media, jonka liiketoimet Fourpress osti.

Savon Sanomat

Savon Sanomat on Kuopiossa ilmestyvä seitsenpäiväinen sitoutumaton sanomalehti, jonka päälevikkialuetta ovat Pohjois-Savo ja Etelä-Savon pohjoisosat. Lehti perustettiin vuonna 1907 maalaisliiton äänenkannattajaksi ja vaalilehdeksi. Lehteä kustant ...

Sunnuntaisuomalainen

Sunnuntaisuomalainen on kolmentoista sanomalehden yhteinen sunnuntaisivusto, joka perustettiin vuonna 1998. Sivustoa julkaisevat painetuissa lehdissä ja verkossa Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Itä-Savo, Karjalainen, Keskisuomalainen, Kouvola ...

Uusimaa (lehti)

Uusimaa on Porvoossa ilmestyvä sanomalehti, jonka levikkialue on Itä-Uusimaa. Lehti ilmestyy seitsemän kertaa viikossa, ja sen levikki on 10 039 kappaletta. Uusimaa-lehteä julkaisee Etelä-Suomen Media, joka on osa Keskisuomalainen-konsernia.

Uutissuomalainen

Uutissuomalainen on kahdenkymmenen suomalaisen sanoma- ja kaupunkilehden yhteinen uutistoimitus. Toimitus on perustettu 1.2.2017. Toimituksen tuottamia uutisia julkaisevat sanomalehdet Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Iisalmen Sanom ...

Abazašta

Abazašta on Tšerkesskissä ilmestyvä abazankielinen sanomalehti. Lehti on perustettu vuonna 1938 nimellä Tšerkes kapštš. Sitä ennen, vuodesta 1933 lähtien tšerkessinkielisessä Tšerkes plyž -lehdessä julkaistiin abazankielistä sivua. Toisen maailma ...

Adyge mak

Adyge mak on Adygeiassa Venäjällä ilmestyvä adygenkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu vuonna 1923. Vuodesta 1926 lähtien se ilmestyi nimellä Adyge pseuk ”Adygeian elämä”, myöhemmin niminä olivat Guptše-uat ”Sirppi ja vasara” ja Kolhoz byrak ...

Altaidyŋ tšolmony

Altaidyŋ tšolmony on Altain tasavallassa Venäjällä ilmestyvä altainkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu vuonna 1922 nimellä Kyzyl solun tabyš ”Punaiset uutiset”. Vuonna 1923 se sai nimen Oirot jeri ”Oroottien seutu” ja vuonna 1925 Kyzyl Oiro ...

Birževyje vedomosti

Birževyje vedomosti -nimisiä sanomalehtiä on Venäjällä ilmestynyt useita. Konstantin Trubnikovin Pietarissa toimittama liberaalia suuntausta edustanut päivälehti syntyi vuonna 1861 Kommertšeskaja gazeta ”Kauppalehti” ja Žurnal dlja aktsionerov ”O ...

Čerkes heku

Čerkes heku on Venäjällä Karatšai-Tšerkessian pääkaupungissa Tšerkesskissä ilmestyvä kabardinkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu vuonna 1924. Aluksi se ilmestyi nimellä Adyge pseuke ”Adygejen elämä”, vuodesta 1929 nimellä Čerkes plyž ”Punai ...

Erzjan pravda

Erzjan pravda on Saranskissa Mordvan tasavallassa ilmestyvä ersänkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu Moskovassa vuonna 1921 nimellä Jakstere tešte ”Punainen tähti”. Mordvan autonomisen alueen muodostamisen yhteydessä vuonna 1930 toimitus mu ...

Habar–Izvestija

Habar–Izvestija on Abakanissa Venäjällä ilmestyvä hakassinkielinen sanomalehti. Sen julkaisijoina toimivat Hakassian tasavallan hallitus ja korkein neuvosto. Lehti on perustettu vuonna 1927 nimellä Hyzyl aal ”Punainen kylä”. Aluksi se ilmestyi mi ...

Hănty jasaŋ

Hănty jasaŋ on Venäjällä Hanti-Mansian autonomisen piirikunnan pääkaupungissa Hanty-Mansijskissa ilmestyvä hantinkielinen sanomalehti. Hanty jasaŋ on perustettu vuonna 1957 nimellä Lenin pant huvat ”Leninin tietä pitkin”. Nykyisen nimensä se sai ...

Ilči

Ilči on Venäjällä Dagestanin pääkaupungissa Mahatškalassa ilmestyvä lakinkielinen sanomalehti. Ilči on perustettu vuonna 1991. Samannimistä lehteä julkaistiin muutaman kuukauden ajan vuonna 1917. Nykyään se ilmestyy kerran viikossa A3-kokoisena j ...

Inkeri (lehti)

Inkeri oli Pietarissa vuosina 1884–1917 ilmestynyt suomenkielinen sanomalehti. Samalla nimellä ilmestyy nykyään Viron inkerinsuomalaisten liiton tiedotuslehti sekä Pietarin Inkerin Liiton julkaisu.